İletişimde Yeni Bir Kanal: Sosyal Medya
5 Eylül 2022Emre Aslan
“Sosyal medyanın faydaları ve zararları” (2016) adlı gazete haberine göre, sosyal medyanın beraberinde getirdiği yeniliklerden biri maddi güçlükler ya da bireyler arası konumların uzaklığı gibi birçok nedenle yapılamayan görüşmelerin sosyal medya platformları sayesinde gerçekleşebilmesidir. “Skype”, “Zoom” türevi platformlar bu ihtiyacı karşılayan uygulamalara birer örnektir. Ayrıca bu platformlar hem iş hem eğitim sektöründe köklü değişimlere yol açmıştır. Örneğin, bir iş toplantısının gerçekleşmesi için şirketler büyük mesafeler kat edip, otel masrafları yapmaları gerekiyordu. Günümüzde ise toplantılar sosyal medya platformlarının kullanımı sayesinde bu masraflar yapılmadan yalnızca internet bağlantısıyla gerçekleşebilmektedir. Ayrıca, “Linkedin” ve benzeri sosyal medya platformları sayesinde iş alanındaki bağlantıları oluşturmak kolaylaşmıştır. Pandemiyle birlikte eğitim sektörünün devamlılığı “Skype” ve “Zoom” platformları aracılığıyla devam edebilmektedir.
Sosyal medyanın bir diğer getirisi de normal şartlarda seslerini çoğunluğa duyurma imkânı olmayan kişilerin büyük topluluklara seslerini duyurmasına yardım etmesidir. Özellikle “Twitter” ve benzeri uygulamalar bu alanlarda kendilerini göstermektedir. Daha spesifik olarak, “#metoo” hareketi bunun en büyük örneklerindendir (Aydın ve Gürbüz, 2019). Dünyanın pek çok bölgesinden fiziksel veya cinsel saldırıya uğramış insanlar yalnız olmadıklarını belittiler ve birbirlerini destekleyerek bu soruna dur dediler. Bu akım, başlarına gelen olaydan dolayı psikolojik sorunlar yaşayan bireylere adeta bir yardım eli de oldu. Kimi bireyleri intihardan kurtardı. Psikolojik desteğin haricinde de mağdurlar sosyal medya sayesinde daha cesaretli hale gelerek mağduriyetlerini yetkili makamlara illettiler. Ayrıca “SMA” hastaları gibi sesini büyük kitlelere iletmesi gereken bireyler yine bu uygulamalar aracılığıyla seslerini duyurmaktadır.
Kaynaklar
- Aydın, B. O. ve Gürbüz, S. (2019). Sosyal medya kullanımının kurum çalışanlarının olumlu elektronik ağızdan ağıza iletişimine etkisinin yol analizi ile incelenmesi: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığında bir uygulama. Selçuk İletişim, 12 (1), 22-41. https://doi.org/10.18094/josc.457683
- Cüceloğlu, D. (2002). İletişim donanımları. Remzi Kitabevi.
- İnankul, F. (2018). Sosyal medyanın kişilerarası iletişimdeki rolü. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 89-101. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/488841
- Sosyal medyanın faydaları ve zararları. (2016, 15 Ağustos). Hürriyet. https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/sosyal-medyanin-faydalari-ve-zararlari-40194571